Derek Prince Menu
Forberedelse Til At Regere Med Kristus 1
(Introduktion)
af Derek Prince

"Ved du ikke, at de hellige skal dømme verden?" (1 Korintherbrev 6:2)

Gud har et dobbelt formål med at forløse os. På den negative side er det for at frelse os fra helvede – hvilket vi skal være evigt taknemmelige for. På den positive side er det at forberede et folk til sig selv, som vil dele tronen med Kristus.

Før du læser videre, skal du holde pause et øjeblik og overveje, hvad det betyder for dig personligt, som kristen, at du skal forberede dig på at regere evigt med Kristus. For vores vedkommende har Ruth og jeg fundet ud af, at Helligånden lægger en stadig større vægt på at forberede vores skæbne i evigheden.

Løftet Om At Regere

"Sandelig siger jeg jer, at i genfødelsen, når Menneskesønnen sidder på sin herligheds trone,
skal også I, som har fulgt mig, sidde på tolv troner og dømme Israels tolv stammer." (Matt. 19:28)

"Og den, som sejrer og holder mine gerninger indtil enden, ham vil jeg give magt over folkeslagene.
Han skal herske over dem med en jernstav; Ligesom pottemagerens kar skal knuses.'" (Åb. 2:26-27)

Forberedelse På At Regere

Til dette fantastiske ansvar at regere med Kristus er vi forpligtet til at forberede os flittigt. Det er ikke nok blot at hævde at være "født på ny". Følgende er nogle hovedkrav.

1. Udholdenhed
28 I har holdt ud med mig i mine fristelser;
29. og ligesom min Fader har tildelt mig kongedømme, tildeler Jeg jer.
30. at I skal spise og drikke ved mit bord i mit rige og sidde på troner og dømme Israels tolv stammer
(Luk 22:28-30)

Mange mennesker startede som Jesu disciple, men kun tolv fortsatte standhaftigt at være med ham til det sidste, og de alene blev anset for værdige til at regere med ham over Israel.

"For hvis vi døde med ham, skal vi også leve med ham. Hvis vi holder ud, skal vi også regere med ham." (2 Tim. 2:11-12a)

Hvis vi skal dele Kristi ophøjelse, må vi først dele hans død og derefter fortsætte standhaftigt til enden gennem mange prøvelser.

2. Sagtmodighed, Åndens Fattigdom
"Salige er de fattige i ånden, for deres er Himmeriget." (Mattæus 5:3)

"Salige er de sagtmodige, for de skal arve jorden." (Mattæus 5:5)

Gud tilbyder ikke sit rige til dem, der er arrogante eller selvhævdende, men kun til dem, der erkender, at de i sig selv er totalt uværdige til en sådan ære. Hanna, Samuels mor, erklærede i sin triumfsang:

"Han [Gud] rejser de fattige op af støvet og løfter tiggeren fra askedyngen
for at sætte dem blandt fyrster og gør dem til arvinger til herlighedens trone." (1 Samuel 2:8)

Tusind år senere forkyndte Jomfru Maria - i en endnu større triumfsang - den samme sandhed:

"Stormænd har han stødt fra troner og løftet småfolk op i højhed;" (Luk 1:52).

3. Renhed
"Kristus, som hengav sig selv for os, for at løskøbe os fra al vor lovløshed og
rense sig et ejendomsfolk, der er ivrig efter at gøre gode gerninger.." (Titus 2:14)

De mennesker, som Kristus anerkendte som sine egne, er dem, som han har forløst fra enhver lovløs gerning og renset for sig selv.

Men der er to sider af denne renselsesproces: den ene guddommelige, den anden menneskelig. I 1 Joh 3,3 taler apostelen om vores håb om at blive forvandlet til Kristi lighed ved hans genkomst, men så tilføjer han: "Og enhver, som har dette håb til ham, renser sig selv, ligesom han er ren." Kristus vil kun rense dem, der reagerer ved at rense sig selv. Desuden har Gud kun én standard for renhed: "ligesom Han [Jesus] er ren." 1 Peter 1:22 fortæller os, hvordan vi kan rense vores sjæl: ved at "adlyde sandheden gennem Ånden", hvilket resulterer i "oprigtig kærlighed til brødrene". Den rensede sjæl er en sjæl fyldt med kærlighed.

4. Kærlighed Til Sandheden
Det var ved bedrag, at Satan lokkede Adam og Eva til at gøre oprør mod Gud, og dette har været hans vigtigste våben mod menneskeheden lige siden. I Åb. 12:9 kaldes han "den gamle slange... som forfører hele verden."

I 2 Tess. 2:9-11 advarer Paulus om, at denne sataniske taktik vil finde sit ultimative udtryk i antikrist, som vil bedrage med løgnagtige tegn og undere alle dem, der "ikke modtog kærlighed til sandheden".

Her er altså vores eneste beskyttelse: at modtage kærlighed til sandheden. Alle, der nægter dette, vil ikke alene blive bedraget af Satan. Gud selv vil sende dem en stærk vildfarelse.

Kærlighed til sandheden er ikke blot overensstemmelse med en religiøs kodeks, hvor "ortodoks/anerkendt" den end måtte være. Det er heller ikke engang at læse din bibel og have "en stille stund" hver dag. Det kræver en total, uforbeholden forpligtelse til at tro og adlyde Guds ord – en der udelukker alle former for kompromis.

På Jesu tid anerkendte mange jøder, at Jesus var Messias, men af frygt for de religiøse autoriteter anerkendte de ham ikke, "for de elskede ære fra mennesker mere end Guds ære" (Joh 12:43). Det er kernen af kompromis. Vi skal hver især spørge os selv: Hvad betyder mere for mig - Guds godkendelse... eller menneskets?

I Ordspr. 23:23 råder Salomon: "Køb sandheden, og sælg den ikke..." Sandheden opnås ikke billigt. Det kræver meget tid, der gives til bøn og studium af skrifterne, efterfulgt af praktisk anvendelse i vores daglige liv. Det skal prioriteres over de mange former for billig underholdning, som vores verdslig kultur tilbyder. Det er en forpligtelse for livet.

Vi advares også mod at sælge sandheden. Vi kan blive fristet til at købe popularitet for sandhedens pris ved at udelade Jesu "hårde ord" og præsentere et evangelium, der ikke kræver noget offer, men som lover en nem vej gennem livet. Alligevel modsiger dette Jesu advarsel:
"Smal er porten og vanskelig er den vej, som fører til livet, og der er få, der finder den" (Matt 7:14).

Hvis du er seriøs i dit ønske om at dele Kristi rige med ham, så lad mig foreslå, at du læser omhyggeligt flere gange de skriftsteder, jeg har citeret ovenfor, og overvejer, hvordan hver enkelt af dem gælder for dit eget liv. Hvis Helligånden viser dig områder, hvor du kommer til kort, så bed hans hjælp til at foretage de ændringer, der er nødvendige. På denne måde kan du gøre det kommende år til et år med vækst og tilfredsstillelse.

Til Forberedelse Til At Regere Med Kristus 2: Humanisme: Forløber for Antikrist

OP